Timmer

Idag har jag varit på torpet och detta är resultatet:



Jag och farbror Jonas mätte upp huset för att veta hur mycket timmer jag behöver till lagningar. Huset är (borträknat tillbyggnaden på norrsidan) ca 4,7 x 8,5 m. På två av sidorna behöver två stockvarv bytas och på de andra bara syllen. Det behövs alltså..... tänka tänka......9 stockar på 4-5 m styck. Timret är inte jättekraftigt, 120 mm brett och 15 cm högt. Knappt 5 tum alltså.

Jag har haft kontakt med sågen i Lillevrå som ligger på vägen till torpet och de säger att de kan såga upp åt mig. Snart är det dags!

På väg till torpet idag stannade vi och pratade med en gubbe. Jag har sett att han har rivit ett gammalt hus för att bygga nytt. Tyvärr missade jag själva rivningen, jag såg bara att det hus som stod där för några veckor sedan nu var borta. Idag passade jag på att fråga om det fanns timmer kvar till mig, men fick veta att allt gått till tippen. Det hade tydligen varit mycket jobb och kostat pengar att bli av med. Och jag som så gärna hade betalat för att få gammalt torrt och fint timmer!!!!! Det är ett mysterium var allt gammalt timmer tar vägen. Det rivs ju gamla hus hela tiden! Är det på tippen alltihop? För det är knappt någon som säljer gammalt timmer. Och på byggnadsvårdshandeln kostar det ju 200 kr metern. Tokdyrt!

Iallafall sa gubben att han kanske skulle riva ett hus till, i höst. Han ville gärna ha mitt nummer och lovade att ringa så att jag kunde få komma dit och hämta. Är det så man ska gå tillväga för att finna vägen till timret, stanna och prata med små tomtar längs vägkanten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0