Lösningen?

Hejsan hoppsan!
Goda nyheter! Jag kanske har löst takhöjdsproblemet.

Hoppas ni kan förstå min teckning:



Jag tänker mig alltså att man kan lyfta upp huset mha domkrafter ovanför vindsbjälklaget så att man kan lossa de tvärgående bjälkarna som innertaket sitter på. Så tar man ut dem och höjer sedan huset igen ett eller två timmervarv högre upp, gör hål för knutarna i det varvet och lägger dit dem där istället. Alltså, vindsbjälklaget kommer flytta upp ett eller två timmervarv.
Låter lätt som en plätt va?

Den här metoden, om den är praktiskt möjlig, har många fördelar. Det främsta är att jag inte ändrar några proportioner på huset utifrån sett. En annan stor fördel är att jag använder den gamla tekniken med timring och behöver därför inte föra in några främmande material i huset så som kraftiga järn el dyl. Huset behåller sin timmerkonstruktion och förlorar inte i hållfasthet. Dessutom blir det billigt för jag behöver inte köpa något nytt material alls.

Bra va? Själv är jag verkligen mycket nöjd : )

Kommentarer
Postat av: MrsUniversum

Jomen, det låter riktigt bra men riktigt hur du menar fattar jag inte. Ska du flytta stockar högst uppifrån och till första våningen där takhöjden är låg?



Du får visa i bild då operationen sker...

2010-05-03 @ 12:27:38
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Lotten

Nej, nej! Jag måste ha förklarat dåligt : )

Jag ska flytta VINDSBJÄLKLAGET så att det hamnar ett eller två timmervarv högre upp än vad det är nu!

2010-05-03 @ 12:33:52
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Therése

Visst är det underbart när man kommer på lösningar:) Hur högt är det på vinden? Blir det inte för låg takhöjd på vinden, eller skall den inte inredas?



Om du behöver rådgivning så ring byggnadsvård Nääs, du får gratis rådgivning om allt som har med huset att göra om du så önskar. Jag kommer att spendera många timmar där kan jag säga, de är sååå duktiga:)



Lycka till!

2010-05-03 @ 22:30:33
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Andrea Malmsten

Ååå, vad du är duktigt! Inte ett litet projekt som du har framför dig.. Se till att foto mycket under tiden!

2010-05-19 @ 10:11:14
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: gurrapurra

Du förlorar det fina att fönstren börjar vid taket. och det ljus detta ger. Behåll takhöjden den hör till.



2010-06-08 @ 10:08:56
Postat av: Lotten

Ja, det förlorar jag tyvärr men det känns uteslutet att ha ett hus med 1.70 i takhöjd!

2010-06-08 @ 10:45:19
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0