Torpfamilj

Jag har nyligen upptäckt www.hembygd.se
Det är ju helt otroligt, varenda liten håla i Marks kommun har en hembygdsförening! Kanske ser det ut så i hela Sverige bara det att jag inte har förstått vidden av detta fenomen, denna rörelse, tidigare.
Vissa föreningar är större och mer aktiva än andra förstås. Kinna som ligger 1,5 mil ifrån torpet har en hembygdsförening som verkar ha jättemycket för sig. Där finns visst en hel hembygdspark att besöka med flera gamla byggnader bland annat det här söta soldattorpet:



Helt klart en kusin eller åtminstone en pyssling till mitt torp!
Jag måste snart åka och hälsa på det och höra vad det har att berätta om vår hembygd.

Kinna hembygdsförening har också en del bilder på hemsidan. Bilder av gamla torp som inte längre finns kvar. Där hittar vi resten av tjocka-släkten:











Visst är de söta? Små fina sagohus. Vår familj. Våra utdöda förfäder.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0