Överljus

Nu kretsar mina tankar kring överljusfönster. Det är så fint ju. Skulle det kunna passa på torpet? Jag tycker det är vackert som dekoration på ett ett annars ganska enkelt hus och så det släpper in ljus i ett rum som kanske skulle varit helt utan fönster annars.

För mig hör överljusfönster ihop med 1700-tals hus, som på detta som jag nyligen visade:

 

Men för att vara på den säkra sidan har jag försökt läsa på lite. Det verkar som om det var vanligt på 1600- och 1700-talet men att det kanske framförallt hör ihop med en viss typ av dörr. En vanlig bräd/plankdörr. Och det har jag ju på torpet. Som det är nu är det så lågt i tak att ett överljus inte skulle få plats men om taket höjs så gör det kanske det?

Jag har också sett att de går att köpa nytillverkade via Gysinge.

Tål att tänka på....








Kommentarer
Postat av: Viola

Ja ,överljus är vackert. Hör hemma över pardörrar ända in på 1900-talet. Men varför inte låta ett lokalt snickeri tillverka överljuset om du bestämmer dig för ett sånt? Med mått, bilder och beskrivning kan ett lokalt snickeri mycket väl göra ett. Det är bra för byggnadsvården att efterfrågan sker på många ställen i landet.

2010-05-23 @ 12:59:52
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jasså över pardörrar säger du... fast det finns väl över enkeldörrar med? Du har rätt i att det är bättre att beställa från ett lokat snickeri. Känns alltid fel att skicka saker långa vägar också.

2010-05-23 @ 17:22:00
Postat av: Sofie

Ja de finns absolut över enkeldörrar med! I alla fall här i Dalarna. Jag tycker så mycket om din blogg och kommer tillbaka ofta.

2010-05-24 @ 07:25:09
Postat av: Sofia

TACK!!! I denna stund bestämde jag mig för att skaffa dessa fönster över min farstudörr när jag ska renovera. :)

2014-01-11 @ 05:04:22
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0