Byggnadsvårdsbidrag

Idag har jag försökt ta reda på om det finns möjlighet för mig att söka bidrag till renoverandet av torpet.
Och jo, det skulle nog kunna gå. Jag hittade det här på Länsstyrelsens hemsida:
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Kulturmiljo/Bebyggelse_och_byggnadsvard/
Där kan man ladda ner faktablad om bidraget och ansökningsblankett.

Det är bara det att bidraget ges för åtgärder som av kulturhistoriska skäl blir dyrare än vanligt. Det är ju fint förstås men om man som jag tänker renovera själv och med enkla material är det inte pengarna utan tiden det handlar om. Min renovering kommer inte bli så dyr men ta väldigt mycket längre tid än om jag kört med standardlösningar. Dessutom måste ansökan göras i förskott och bara en gång per år. Och är ditt hus inte k-märkt måste det utredas om det ändå kan vara intressant  bla bla bla... Man måste vara ute i god tid helt enkelt så det är nog inget för mig. Har du däremot ett uthus som du vill bevara trots att du inte har någon egentlig användning av det verkar det vara lättare.


Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Haha, underbar bild!

2010-05-25 @ 13:04:59
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: gurrapurra

Hej igen

Försök få till det så att du kan köpa mark så det blir en jordbruksfastighet. 4 ha behövs inom kort. Då är det avdragsgillt. Byggnadsvårdspengarna är för lite och tar år att få är min erfarenhet.

2010-06-08 @ 09:42:03
Postat av: Lotten

Vad är avdragsgillt menar du?

2010-06-08 @ 09:56:03
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0