Har jag köpt fel hus?

Ibland hittar man det svar man vill ha, som passar mitt i prick
som med artikeln om mullbänk och dränering.
Jag känner att jag har fått svar på hur jag ska gå tillväga med att åtgärda det nu,
det kommer att gå bra!

Men ett problem som fortfarande kvarstår och som jag inte har tagit upp tidigare
är takhöjden.
I torpet är takhöjden på bottenvåningen extremt låg, mellan 170 och 175 cm sådär.
Jag är 175!

Det har aldrig känts ok, utan är något som jag tänkt ändra på.
Men hur har jag inte kommit på än.



Först tänkte jag på att sänka golvet. men med tanke på att grunden redan är så låg är det nog en dålig idé. Sen funderade jag på att höja hela innertaket. Lyfta upp det ett eller två timmervarv. Då har jag inte längre någon ståhöjd på vinden men det kanske jag kan leva utan. Ytterligare ett alternativ är att bara plocka ner innertaket och blotta takbjälkarna. Då vinner jag åtminstone några cm och får lite mer luft.

Och så läste jag den här artikeln (återigen från Gård & Torp):
http://www.gardochtorp.se/hur-far-vi-hogre-takhojd.aspx?article=6046

Ett par med samma problem som jag har skrivit och bett om råd om hur de kan få högre takhöjd.
Ta ner innertaket? Lägga in ett extra timmervarv?
Och får rådet att inte göra någonting.
Finns det några kulturvärden i huset så försvinner de då.
Ni har köpt fel hus.

Lite hårt tycker jag. Inte alls det svaret som jag hade tänkt mig. Såklart.

Och jag vet inte om jag håller med riktigt.
För om inte jag köpt torpet så är det troliga att någon annan köpt det och kanske rivit det eller iallafall tagit mycket mindre hänsyn till dess historia.
Eller? Någon som känner en byggnadsvårdande pygmé?????
För vilken modern människa står ut med att gå runt dubbelvikt hemma?
Vi är längre nu än 1850, så är det bara. Och om huset ska fortsätta att leva och användas måste det kanske anpassas till de männsikor som lever i det nu?
Både min bror och min pappa är närmare två meter långa.

Detta tänker jag mycket på. Det är verkligen svårt, något självklart svar verkar inte finnas.
Någon av er som har några tankar kring detta?

Kommentarer
Postat av: cus

hej lotten!

Det är svårt det där med takhöjd. Vi var på en del visningar i gamla torp under sommaren. Alla har de lågt i tak. Jag och min fru är ju båda över 180 långa. Som jag ser på saken så finns det två vägar att gå. Höj taket när du renoverar. Som du skriver så är vi längre idag än 1850. Om huset skall vara någonting annat än ett vackert tittskåp så är det tillåtet att göra vissa förändringar, som att sätta in brandvarnare eller höja taket några centimeter. Det svåra är bara hur man skall göra det utan att förstöra intrycket. ELLER Du kan välja att renovera huset och behålla takhöjden. Det blir svårt att använda det för dig, men se det som ett fantastiskt sätt att lära sig byggnadsvård - ditt framtida yrke :)

2010-03-25 @ 14:16:39
Postat av: Lotten

Hejsan! Tack för ditt svar!

Det var ett fint sätt att se det, att renovera det för att lära sig, och för framtida generationer tänker jag. Jag har inte tänkt på det viset, att det kanske inte är jag som ska använda huset. Frågan är bara- kan någon använda huset då? Eller säljer jag det sen till någon som förstör det ändå?

En annan tanke jag fick var att jag skulle kunna köpa till lite mer mark till tomten. Jag vet inte om jag får för markägaren förstås men isf kunde jag ju bygga ett annat hus på samma tomt som jag kan bo i istället....



Hur har det gått för er med torpletandet? Hittade ni något?

2010-03-25 @ 16:51:53
Postat av: Emma K

Hej!

Jag är i allra högsta grad en byggnadsvårdande pygmé!! Jag kan hyra stugan om du bygger ett nytt hus bredvid =) Men, allvarligt talat så är jag inte så säker på att alla var så himla korta 1850, utan det var nog andra orsaker som gjorde takhöjden så låg som möjligt utan att folk skulle gå helt krokiga. Dessutom har ju huset använts sedan dess, och jag tycker att huset inte bara ska spegla den tid det kom till utan också den tid det använts! Det är inte fel att höja taket, värdet i huset ligger ju i att det har bebotts och kommer att bebos i framtiden, och jag tycker att du har rätt i att det inte skall vara ett tittskåp - sådana finns alldeles för många i Sverige! Använd, anpassa, och älska huset så kommer det att bli allra bäst bevarat!

Emma

P.s, jag ser fram emot bilder från din trädgård i sommar, den där listan med blommor gjorde mig alldeles lycklig!

2010-03-27 @ 19:53:47
Postat av: Lotten

Jag får väl flytta dit torpet från Tanum åt mig och hyra ut det gamla till dig då : )

Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Det känns skönt att någon tycker att man får höja taket utan att huset är förstört för det.

2010-03-27 @ 21:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0