Knutar och dymlingar

Kursen är klar och jag börjar tänka på att skola om mig till snickare!
Det är livet att vara ute och hålla på och bygga hus, så meningsfullt och konkret
Livet känns på riktigt då!
Och vilket resultat, ett hus!

Jag har fått lära mig så mycket tycker jag, kursen var verkligen kanon
Allt ifrån vilket trä man bör använda och vilka verktyg
till att praktiskt testa olika moment, bland annat göra drag och dymlingar
göra en knut, anpassa en syll och lyfta med domkraft.

Här ser ni min alldeles egen dymling, ingen kunde vara stoltare än jag:



Och knuten jag var med och gjorde:



Jag har frågat tusen frågor och känt mig lite blåst bland alla snickare
men det finns ju så otroligt mycket att veta och jag börjar ju helt från början.
Har man aldrig jobbat med trä och knappt hållt i en yxa har man ju lite att ta igen...

Kommentarer
Postat av: Emma K

Jag har också gjort dymlingar, de sitter i taket på en lagård i Äskhult nu. Jag är så stolt (fast de riktiga snickarna nog högg lite extra på mina dymlingar innan de slog i dem)!

2010-03-29 @ 16:13:59
Postat av: marcus

Hur länge måste stockarna torka innan man kan använda dem? Går det bra att använda gran till någonting?

2010-03-29 @ 21:36:00
Postat av: Lotten

Gran går bra att använda men är inte lika tåligt mot röta som fur har jag lärt mig. Hur länge en nyfälld stock bör torka undrar jag med. Du kanske vet det Emma?

Äskhults by har jag varit i, där är ju jättefint. Gjorde du bra Emma! : )

2010-03-29 @ 21:49:40
Postat av: Emma K

Det där med torkning är knepigt, för det bästa är att arbeta i färskt virke. Förr lät man huset torka i ett år (fyra årstider) när det väl var timrat, för att det skulle sjunka ihop. Om man skall använda trä till ett exempelvis ett golv bör det torka i några månader, i samma klimat som rummet där golvet skall vara. Eller så lägger man in golvet och spikar fast det genom klossar (funkar ju inte med spåntat golv), så att det sedan är lätt att ta bort spikarna och lägga om det när brädorna väl har krympt.



Vad gäller gran och fur så tror jag att det går lika bra med vilket som, men syllen skall ju helst vara extra tålig och således i ek, annars får man byta ut den oftare.



Äskhults by är fantastisk, vi var där i en vecka och gjorde uppmätningar, fast mest klappade vi nog djuren och solade oss i gräset känns det som...

2010-04-01 @ 12:33:28
Postat av: marcus

hej Emma.

Det där med att huset skulle stå i fyra årstider satt jag och tänkte lite på... Vad var det man inte gjorde under det året? Fasaden? Fönsterkarmar eller taket???

2010-04-04 @ 21:37:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0