Ett extra timmervarv

Från flera håll har jag fått förslaget att lägga in ett extra timmervarv i huset för att öka takhöjden. Jag har varit lite rädd för det på grund av att man ändrar torpets uttryck för mycket då men nu tänker jag mer och mer på den idén. Max och jag gjorde en uppskattning av hur mycket väggen skulle höjas och han hjälpte mig att göra en bild i datorn av hur det skulle kunna se ut.

Torpet nu:



Och med ett extra timmervarv:



Ser ni skillnaden? Framförallt blir den lilla farstukvisten väldigt gänglig när den blir så hög och smal. Den skulle man nog få bredda lite. Jag tycker att risken är att man tappar känslan av ett riktigt gammalt hus, det blir mer känslan av ett 20-tals hus eller så. Samtidigt skulle det ju vara så otroligt skönt att få ordentligt med utrymme där inne. En stor lättnad.

Kommentarer
Postat av: marcus

hej Lotten!

hittade äntligen ditt torp på kartan. Det ligger så fint, alldeles ensamt i naturen bredvid den lilla sjön, som inte har några hus runt sig. Förutom ditt.



Jag tycker att ett extra timmervarv är den absolut bästa lösningen på ditt problem. Du har ju inga el, eller vattenledningar att ta hänsyn till och det räcker kanske med några domkrafter? Men var lägger du de nya stockarna? Över, eller under fönstren?

2010-03-30 @ 21:07:43
Postat av: Lotten

Du är så söt som engagerar dig i mitt torp : )

Eftersom jag ändå behöver byta det nedersta timmervarvet och alltså lyfta upp huset så känns det naturligt att bara lägga in ett varv till nerifrån. På bilden ovan har vi ökat avståndet under fönstren.

Ja, det är ju helt klart ett bra tillfälle nu om det någongång ska göras. Både väggarna och murstocken måste ändå renoveras och jag ska ju ändå in och göra timmerlagningar.

2010-03-30 @ 22:08:14
Postat av: Anonym

Hittade detta på hemnet: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3OQ2US9BKT69ERHH

kanske kan man köpa loss lite byggmaterial från detta?

2010-03-31 @ 18:47:54
Postat av: Lotten

Var det från dig Marcus?

Fick tips om det här också:

http://www.blocket.se/goteborg/Gediget_Byggmaterial_26085806.htm?ca=15&w=2

2010-03-31 @ 19:56:24
Postat av: marcus

ja det var jag.

Det ligger ju i tanum och du behöver ta hand om allt. Knepigt. Fast å andra sidan så kan du ju ta det bästa och sedan betala 10.000:- Billigt om man ser på vad man får. Att hyra lastbil och annat som behövs är minst lika dyrt...

2010-03-31 @ 20:56:40
Postat av: Marcus, ja det var jag.

Skrev en kommentar som försvann. Det handlade om att huset låg i tanum (långt bort), att det skulle bli dyrt att plocka bort allt. Man kunde ta det man ville ha och sedan betala boten på 10 papp för det skulle antagligen bli billigare än att forsla bort allt.



Var bor denna granne du gör affärer med? I stan eller där på landet?

2010-03-31 @ 21:02:51
Postat av: Lotten

Jag ska vänta och se vad han har för villkor EFTER 1:a april. Då kanske man får betalt för att hämta grejerna? : )

Undrar varför de säljer de där huset i Lödöse som tomt. Det ser ju gulligt ut ju!

Grannen bor här i stan. Kort väg att bära hem alla grejer : )

2010-03-31 @ 21:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0