Från träd till timmer

Och i lördags och söndags var vi i Stugan, pappas stuga, och tog ner träd.
Det är så snyggt förstår ni, att där finns en massa träd som behöver tas ner samtidigt som jag har ett stort behov av virke på torpet. Det är inte nån stor skog utan lite granar som står på tomten men det finns ändå tillräckligt för att jag ska kunna hämta allt jag behöver där. Av gran då. Gran passar bra till bjälkar inne i huset och till fasadpanel. Och till skurgolv... För jag kommer nog behöva byta ut en hel del börjar jag inse. Så vi (mest min farbror) har tagit ner fyra träd än så länge och av det kommer vi få ut nya takbjälkar till torpet och en del panel. Vi körde timret hem till honom för att han sen ska såga det hos en granne. Gratis virke, gratis sågning! Helt fantastiskt.

Här ser ni en blivande takbjälke under uppsågning:



Det är tungt med timmer!! Vi förflyttade dem med uråldriga metoder så som att lägga dem på rullar och sedan dra dem.



Här står två ekar bland hermelinerna, de skulle kunna nog bli fina golvbjälkar:



Vi tar vara på det vi har, det känns så rätt. Och vi kan välja på plats de träd som vi tror kommer passa.
Och det allra, allra finaste med alltihop är att jag ska få virke från min barndoms sommarstuga som jag älskar så mycket inbyggt i mitt egna lilla torp!

Kommentarer
Postat av: Frida

Var är "Gilla"-knappen?!

2010-06-22 @ 11:10:50
Postat av: Alexandra

Fantastisk blogg! Hit kommer jag att återvända!

2010-06-22 @ 18:13:24
Postat av: färgtrappan/m-l

Visst känns det härligt när man kan vara med "hela vägen" och veta var allt man använder i sitt hus kommer ifrån. I like!

2010-06-22 @ 21:11:59
URL: http://fargtrappan.blogspot.com
Postat av: Lotten

Tack Alexandra! Du är så välkommen så : )

2010-06-22 @ 22:08:05
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Ronnie

Fantastiskt! En sån känsla det måste vara att få, som du skriver, "virke från min barndoms sommarstuga som jag älskar så mycket inbyggt i mitt egna lilla torp!"

En sån fantastisk torpartjej du är!



Kram!



2010-06-29 @ 22:02:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0