Transplantation

Det var lite lite blommor på torpet nu i helgen, faktiskt blommade inte en enda. Så jag gjorde ett experiment, ett försök att transplantera in blommor från omgivningen till tomten. Jag gav mig ut och letade och kom hem med prästkragar, fingerborgsblommor och en vildros. Alla blommar de på midsommar. Nu står de på min tomt och jag hoppas att de vill ta sig och växa där. Det känns bra att ha blommor som växer vilt i omgivningen, det blir lite mer naturtomt och lite mer lättskött.



Det finns fler blommor jag tänkt sno från omgivningen, bland annat en hägg, liljekonvaljer och pingstliljor från en gammal övergiven tomt, den där gamla sorten som luktar fantastiskt. I vägkanter och på ödetomter kan man göra många fynd!

Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Helt rätt! Så gör jag också. :) Har grävt upp en krusbärsbuske och violer. Krusbär är tydligen svårt att döda och man kan vara rätt så hårdhänt med den, så den verkar överleva. Men den lilla violen dog snabbt... :( I höst ska jag gräva upp hallon! De ska tydligen också vara riktiga överlevare.

2010-06-29 @ 09:06:44
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Sophie

Det är fint med en trädgård som har mycket blommor och som blommar hela sommaren. Så vill jag också ha det. Det finns ju så mycket blommor ute i naturen och runt övergivna torp och ruiner som man kan tycka står där i onödan där ingen ser dem. Men du har väl frågat markägaren först? Man får inte lov att gräva upp växter utan tillåtelse från markägaren och det är ju synd att göra sig till ovän med grannarna bara för att man vill ha fina blommor i trädgården. Vi har tillexempel en gammal grund en bit från vårt hus där det växer gamla trädgårdsväxter och jag skulle bli lessen om någon kom och grävde upp dem fast de ser övergivna ut. Vi brukar gå dit och ha picknick och njuta av platsen som den är.//Sophie

2010-06-29 @ 13:24:24
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Lotten

Jo det har du så klart rätt i Sophie. Jag har inte grävt upp något från en ödetomt, utan bara i vägkanterna. Och bara vilda blommor än så länge. det är nog klokt att fråga först om man vill ta något från någon annans tomt. Och tar man något ska man såklart tänka på att inte ta allt utan bara ett skott eller en del av en planta. Men jag tycker ändå att det är ett fint sätt att ta tillvara på gamla växter och låta dem leva vidare istället för att de ska förtvina på en plats där ingen tar hand om dem.

2010-06-29 @ 16:08:10
Postat av: Ronnie

Tycker det verkar överdrivet att leta reda på markägaren till ödetomt för att fråga om man får ta med sig en eller några blomväxter för att ge dem ett bättre liv.

Jösses, någon måtta på försiktighet får det väl vara...

2010-06-29 @ 21:45:49
Postat av: Sophie

Kanske kan tyckas vara överdrivet försiktigt men faktum är ju att det är förbjudet att gräva upp växter i naturen vare sig det är på ödetomter elelr i skogen eller längs en vägkant. Jag tycker också att man kan väl få ta en eller några plantor men om alla tänker så blir naturen plötsligt ganska fattig på blommor. Det är inte så väldigt svårt att fråga först... //Sophie

2010-07-02 @ 14:44:20
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0