Rivas?

När jag försökte frilägga syllen på norrsidan fick jag en idé. Eller snarare, jag insåg att jag hade ett problem. Utbyggnaden är i vägen, det blir svårt att komma åt att byta syllen där. Det var då jag fick idén att riva den. Utbyggnaden alltså.

Men jag kan ju inte göra det bara för att jag är lat! 
Men ju mer jag tänkte på det desto fler argument för att riva den kom jag på. Låt mig förklara:

Tillbyggnaden är timrad och den är gammal. Men den är inte fasttimrad i den stora huskroppen och därför tror jag inte att den är ursprunglig. Den är ganska mörk eftersom det enda fönstret är litet och vänt mot norr och den är i ganska dåligt skick. Varken tak, golv, fönster, grund eller panel är särskilt fina. Dessutom har det runnit in vatten mellan tillbygget och huset eftersom de är dåligt sammanbyggda. Däremot är timret fint och det är sådär lagom mycket timmer för att jag ska ha användning för det när jag reparerar resten. Då är gammalt torrt och fint timmer i rätt dimensioner perfekt att ha till hands att skarva med.

Detta är många goda skäl att riva den tycker jag. Jag tänker att om jag sen ändå vill ha en tillbyggnad där kan jag ju bygga en ny. Den kan vara reglad och lite enklare eftersom den ändå inte hör till det ursprungliga.

Men. Jag kanske inte ska tänka så? Den kanske har stått där så länge att den hör ihop med huset. Och även om den inte är ursprunglig så är den kanske ändå väldigt gammal? Eller är den ursprunglig trots allt???

Vad tycker ni- riva eller inte riva?

Bilden är inte världens bästa. Längst ut till höger står ju farstubron just nu men det är bara tillfälligt. Och fasaden ser lite knasig ut med bara några panelbrädor kvar men ni fattar nog grejen:




Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Jag röstar för att riva! :) Det känns inte som om den passar in riktigt, och dessutom bra att du får material för att lappa resten av huset med. Det är vanligare att man har tillbyggnader på baksidan av huset, mitt på, inte på ena sidan så där.



Mitt torp är också naket snart... Ska bli spännande att se!

2010-06-09 @ 09:54:43
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mamma & pappas torp har också en sån tillbyggnad på sidan, vet dock inte om den är ursprunglig eller ej..

2010-06-09 @ 15:09:12
Postat av: marcus

Är det en dörr mellan tillbyggnaden och huset? Eller måste man gå ut och sedan in igen? Om det inte finns någon passage mellan rummen så riv!!



Om man senare behöver mer plats så kan man ju bygga ett fristående hus, typ friggebod.

2010-06-09 @ 15:22:03
Postat av: Lotten

Jo då, det är en därr mellan köket och tillbygget. Det har fungerat som någon sorts groventré/grovkök verkar det som.

2010-06-10 @ 10:14:46
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Martina

Oj så svårt...ibland måste man verkligen väga för och nackdelar. Jag tycker nog att utbyggnaden har kulturhistoriskt värde, trots att det verkar vara ett senare tillägg. Men då kommer ju frågan om skicket in. Kanske det är bättre att riva?!, börja om på nytt?, timra upp....

Funktionsmässigt är det ju mkt bra med en farstu istället för att kliva rakt in i huskroppen..Men det där är svårt. Hur mkt ska man behålla & vad ska man riva? Jag tror helt enkelt man får göra det man tror är bäst efter de förutsättningar man har. Lycka till!

2010-06-10 @ 10:28:56
URL: http://www.framkammarstugan.blogspot.com
Postat av: Åsa

Rivas, tycker jag!

2010-06-10 @ 20:57:43
Postat av: Margareta

Jag tycker du ska riva tillbyggnaden. Den passar verkligen inte in till huset.. och sen måste det väl vara en utmaning att leva som dom gjorde från första början? Jag förstår inte dom som köper dom här söta torpen stugorna.. och sen börjar man göra utbyggnader.. på baksidan som är större än torpet självt. Var är då det ursprungliga? Var är då den pietetsfulla kulturhistoriska renoveringen. Din utbyggnad är verkligen inte snygg.. tänk så fint huset blir när du tar bort den och gör iordning. Du har redan gjort så fint. Jag väntar med spänning på vad som ska hända i huset. Din källa.. alltihop verkar så fint. utsikten. Friden. Lycka till. hälsningar

2010-06-12 @ 22:32:12
Postat av: Lotten

Tack, det var fina ord. Jag väntar också med spänning på att få se hur det blir : )

2010-06-13 @ 15:43:37
Postat av: Anna

Oj vilket projekt, hoppas det går bra tycker också du ska riva det passar inte in. Jag har också köpt ett torp från 1847 jäklar vilket jobb.



Kul att läsa o se vad du gör.

2010-07-06 @ 14:38:37
Postat av: Lotten

Vad spännande Anna! Var ligger ditt torp då?

2010-07-06 @ 16:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0