Planlösning

Jag tror det är dags att visa er planlösningen över torpet. Så att ni vet vad det är jag pratar om.
Den här gjorde jag, fritt hur minnet, idag på jobbet. Så den är inte direkt exakt.



Ni ser kök och rum, förstugan i mitten och tillbyggnaden till höger. Murstocken ligger mellan rum och kök mot västerväggen.

Jag kallar torpet för en enkelstuga men den ser inte riktigt ut som den typiska enkelstugan. En sådan ser mer ut så här:

Denna skiss är lånad från Bygga bo.

Det jag kallar "rum" är stugan och "kök" är kammaren. Ni kan se att förstugan på mitt torp ligger mitt i huset och tar inte så mycket plats ifrån köket. Och trappan till vinden finns i köket och inte i förstugan. Men så är förstugan väldigt trång också. Dessutom har jag två fönster på framsidan av huset, en lyxvariant alltså!

I dagsläget har jag därmed två ingångar och två "förstugor", så jag har möjlighet att offra den ena.

Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Hej, kul att se en planlösning! Det ger de bilder man ser så mycket mer sammanhang. Och så gillar jag verkligen att titta på planlösningar.. :)



Men jag förstår inte riktigt stycket "Det jag kallar "rum" är stugan och "kök" är kammaren."



Det är väl tvärs om?

2010-06-14 @ 15:32:21
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Nej... det är inte tvärt om. Från första början var köket inte i köket utan i rummet. Och då var det som nu är kök kammare. Är du med ? : )

2010-06-14 @ 16:06:32
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Therése

Intressant att läsa att du också har trappan i köket, för det har även min stuga. Är det praktiskt, eller skulle du hellre välja att placera den i förstugan om det gick? Sådant går jag och grubblar på eftersom jag har större möjlighet att ändra om vid uppförandet av den. Skall även jag lägga upp ritningarna på min stuga, har inte blivit av, fast de varit klara i flera veckor.



Therése

2010-06-15 @ 18:45:57
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jag har faktiskt också funderat på om jag ska flytta trappan. Det är inte alls praktiskt att ha den där den står nu, alldeles jämte spisen. Men samtidigt tycker jag att det är lite charmigt och om det har varit så tidigare så hör det ju till på nåt vis... Fast jag har inte bestämt mig än.



Kom igen och lägg upp dina ritningar, jag vill se!

2010-06-15 @ 19:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0