En överraskning

När jag höll på att ta ner innertaket i rummet upptäckte jag en annan liten sak, det var murat med nyare stenar och annat bruk uppe i ena hörnet av murstocken och bakom verkade det vara ett hålrum:



Nyfiken som jag är kunde jag ju inte låta bli att riva bort stenarna, och så här såg det ut där bakom:



Det var en liten nisch, kanske för att man ska kunna ställa saker på värmning där?

Bakom satt det gamla bruket och den gamla färgen och en gammal tapet med vars hjälp man kan datera igenmurningen:



Jag är så väldigt nyfiken på vilka fler överraskningar den där murstocken har att komma med!

Kommentarer
Postat av: marcus

Mycket fin tapet. När är den från? Har du fått pris på timret än?

2010-06-30 @ 15:45:09
Postat av: Andrea Malmsten

Hej! Hur kommer det sig att du tar ner innertaket? Är det för att du ska höja det? Ska samma brädor upp igen eller är de för skruttiga? /frågvis ;)

2010-07-01 @ 13:18:56
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: charlotta

Spännande!



Ska du spara nischen? Det hade jag gjort iallafall.. Toffelvärmare på vintern :)

2010-07-01 @ 22:50:16
URL: http://WhereTheForestEnds.blogspot.com
Postat av: lotten

Hej på er!



Marcus- jag skulle gissa att tapeten är från sent 1800-tal men det är ju bra min snabba gissning. De gillade murrigt och blommigt då iaf! Och ja, jag har fått fakturan för timret. det kostade 110 kr metern föra moms om jag inte minns fel. Men då är det handplockade stockar med mycket kärna, så det är inte vilket timmer som helst.



Andrea- Ja, jag tar ner innertaket för att höja det. Jag ska nog skriva lite mer om det på bloggen snart. Jag trodde att jag skulle kunna återanvända dem men det är lite mask i dem så tyvärr går det nog inte. Kanske några går att spara... Och nu när jag börjat ta bort ta ner innertaket så ser jag ju hur fint det är att inte ha några brädor där alls.... men mer om det senare! : )



Charlotta- jag ska absolut spara nischen! Den ger ju liksom lite karaktär åt murstocken och rummet. toffelvärmare var en bra idé! : )

2010-07-02 @ 13:52:15
Postat av: Therése

Om inte jag missminner mig så fick jag berättat för mig, under ett beök på Skändla sörgård från 1819, att just denna nisch i murstocken även användes att låta de minsta barnet sova i en korg där för att kunna sova varmt och skönt under kalla vinternätter.



Undrar också hur ditt takbjälklag ser ut? Är det bara ett enkelt planktak som även utgör ett golv på övervåningen eller har du ett riktigt bjälklag mellan tak och golv? Skulle vara kul att se lite bilder på det också, eller så kanske jag får göra ett studiebesök hus dig:) Alt. hjälpa dig en dag eller så om du behöver hjälp?!



Hälsningar/

Therése

2010-07-04 @ 23:11:16
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Hej Thérese!



Vad gulligt att låta bebisen sova i murstocken! Men just i detta fallet kan det knappast vara så för nischen är ganska grund så en bebis hade inte fått plats....

Jag vet inte riktigt vad du menar med ett riktigt bjälklag men det består iaf av brädtak, takbjälkar och de plankor som utgör golget på vinden. Jag får helt enkelt ta lite mer bilder på taket och skriva ett inlägg om det! Eller så får du komma och titta : ) Fast... det är inget vidare mysigt nu när jag har varit och rivit och det ligger sten och murbruk och trasiga brädor överallt.

2010-07-04 @ 23:25:08
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0