Om jag skulle bygga en friggebod iallafall.

Om jag skulle bygga en friggebod iallafall.
Bara föra att det är roligt att fantisera.
Var skulle den ligga?
Hur skulle den se ut?

Jag har alltid drömt om att bli arkitekt.
Att tänka kring hus är så himla roligt!
Och jag har drömt om att bygga mig ett eget hus. Alltid.
Nu har jag både tomt och anledning,
kanske är de ett tillfälle iallafall?

Det skulle ligga i vinkel med torpet,
så att det bildas en gårdsplan mellan husen.
Och på södersidan, mot skogen till,
för då tar det inte bort så mycket rymd eller vacker utsikt.
Kanske jag kan riva det lilla förrådet som står där
och låta det nya huset få den platsen.
Det är ju varken gammalt eller charmigt iallafall.



Här är ett litet hus som finns på http://www.sommarnojen.se/modeller/sasa1/
som jag tycker är väldigt vackert:



Det är bara 15 kvadrat men ganska mycket hus ändå.
Och så målar jag bägge husen i Falu ljusröd, utan några vita knutar.
Det kanske skulle passa?

Kommentarer
Postat av: Sallysmatte

Verkligen fin friggebod, den skulle passa bra till ditt torp fast den är nybyggd.

/Lotten :)

2010-01-24 @ 22:54:34
Postat av: Margareta

Nej nej!! Om katten själv får bestämma. Bygg inte till. Det har just varit så intressant med din blogg att du vill ha det som det varit. Hela nätet är fyllt av personer som verkar ha köpt ett litet hus och sen ska bygga till. Öka på ett redan fint litet vackert hus. då kunde dom väl köpt ett större från början? Vad ska man ha dom här torpen till .. som ligger och andas och försöker överleva tvåtusentalet? Den skymningsstämning och tysta charm som finns. Låt det vara. hälsningar

2010-01-25 @ 06:25:05
Postat av: Lotten

Ha ha! Tack för att du säger vad du tycker! Och du har rätt. Jag inser det också. Om jag verkligen måste bygga till något så får jag försöka att få det att se ursprungligt ut. Men det bästa är ju att låta det vara som det är. Röstar du på husvagn då alltså? Vem är du förresten? : )

2010-01-25 @ 10:50:31
Postat av: marcus

jag tycker det är en bra idé att bygga friggebod. Sedan när huset är färdigt att flytta in i så kan du göra om friggeboden till garage. Om du råkar bygga för stort så är det inte så farligt. Om ingen överklagar så är det lagligt efter tio år. :)

2010-01-27 @ 15:56:27
Postat av: marcus igen

finns det ingen grund efter ladugård, gamla ritningar på lantmäteriet?

2010-01-27 @ 15:57:57
Postat av: Lotten

Å vad roligt med lite debatt! : D



Det finns faktiskt en gammal grund men den är utanför min tomt för den har styckats av senare.

Jag har jag en väldigt liten tomt så något stort bygge får inte plats. Men 15 kvadrat kommer man ju ganska långt med...

2010-01-27 @ 16:40:19
Postat av: Margareta

Hej hej.

Ja jag röstar för husvagn. Jag är en kvinna som bor i Stockholm och är fullständigt galen i byggvård. Säg ordet lerklining och jag går igång DIREKT !!! Jag hyr själv en liten lägenhet i ett kulturhus i gränstrakterna mellan närke östergötland och sörmland. Det är väldigt fint men som sagt.. det är renoverat på fyrtiotalet och plywood väggar. Därunder anar man stockar och gamla tapeter men.. ensam kan jag inte smacka på lera på väggarna och jag vet inte heller om jag får göra det för hyresvärden En stiftelse som förvaltar huset. Jag har grannar och vi har startat en bostadsrättsförening om det skulle säljas. Vi är tre familjer i huset. Jag bor på bottenvåningen. Det är rätt fuktigt men skulle säkert kunna fixas till mycket bättre. Jag är alltid där i tankarna. Alltid alltid. Det är en del av mig. hälsningar

2010-01-30 @ 00:52:45
Postat av: Lotten

Å, om du brinner så för det så tycker jag att du ska försöka att få in lite byggnandsvård i ditt liv. Jag är ensam med mitt torp och det går bra. Du kan!

2010-01-31 @ 14:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0