Vi som har förstått

Det har varit mycket Lars Sjöberg de senaste dagarna. Jag både lånade boken Nio hus och en kyrka och såg programmet om honom i K special http://svtplay.se/v/2252810/k_special/en_kompass_mot_skonhet 
Tack Kristina för tipset!







Att en och samma person äger så mycket vackert!
Det ena huset vackrare än det andra. Vilken skatt!
Hade någon ordnat en resa runt i landet för att besöka alla hans hus hade jag gladeligen följt med!

Jag kan tycka att hus är till för att användas, för att leva. Inte bara stå.
Men om alternativet är rivning eller förstörelse så finns det inget annat att göra.
Jag hoppas liksom Lars Sjöberg att deras tid kommer, att vårt land en dag är redo att fullt ut uppskatta vårt vackra husarv.
Fram till dess är det vårt jobb, vi som redan har förstått, att bevara så mycket vi kan.
Kanske blir jag som Lars och börjar samla på hus?
Fast jag skulle nog samla på de lite mer anspråkslösa, inte bara herrgårdar.
Ja så kanske det blir.

Kommentarer
Postat av: Ankan

Hade velat se det programmet men missade det! Ska se det snarast :) Tack för tipset!

2010-12-08 @ 11:27:44
URL: http://elinsstuga.blogspot.com
Postat av: Viola_T

Jag satt bänkad framför tv:n och såg programmet. Vackert och några bra uttryck uttalades! Att timmerhus är underhållsmöjliga till exempel. Jättebra ord... underhållsmöjlighet!



Jag hoppas verkligen du satsar på det anspråkslösa, trots allt försvinner de i snabbare takt än herrgårdar och andra byggnader från en gången tid, då samhällsskikten var tydligare än idag. Jag skulle vilja ha en backstuga "k-märkt", finns någon sådan kvar???

2010-12-08 @ 11:36:54
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Andrea

Verkligen ett underbart program! Ska snarast till biblan och låna alla hans böcker. :) Så att jag har nått att läsa ute på Torpet i jul!



God Jul!

2010-12-15 @ 06:39:57
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Magnus Lundgren

Tack för kommentaren och besöket på min blogg!

Va kul att även du skrivit om Lars, Ingalill och dokumentären!

Förmodar att jag sagt det förr men säger det igen: Du har en fantastiskt fin blogg och jag längtar såå tills jag har ett eget litet torp eller hus..

Önskar dig en underbar jul och ett gott nytt år



Magnus

2010-12-22 @ 16:41:26
URL: http://masterhenriks.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej Lotten och God Jul. Hoppas att vi kan ses nästa år! /Sara

2010-12-23 @ 07:18:51
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Halloj!



Lars Sjöberg är inte bara där, utan även i senaste numret av Gård & Torp med ytterligare ett odödligt uttryck "Det är klart att det går att rädda ett hus, ofta använder man "i dåligt skick" som ursäkt för att inte göra någonting."



I tidningen hittade jag inte bara Lars och hans hus utan även dig och din undran om tillbyggnad till ditt torp. Kul! Hoppas allt är bra med dig! Gott nytt torpår!



Therése

2010-12-27 @ 18:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0