Ödehus

Det började tidigt, mitt intresse för gamla hus. Redan som barn letade jag upp gamla öde torp och lekte i. Frida och jag var inbrytardrottningar, vi hittade alltid nåt sätt att komma in. Spänningen och utmaningen i att ta sig in i nån annans hus var nog en del av upplevelsen. Min moral var lite tvivelaktig redan då...

För några dar sedan var jag vid ett av torpen vi brukade leka i när vi var små. Idag är väggarna inrasade och huset är på väg tillbaka ner i jorden. Men jag kommer ihåg den blå kökssoffan som stod där inne när huset fortfarande var helt. Kanske var vi de sista som var i huset? De sista som tyckte om det?

Känner du igen det Frida?



Det är så fantastiskt roligt att träffa någon som delar samma intresse. Nån som ser skönhet där de flesta ser ett smutsigt och nedgånget ruckel. Nån som älskar att leta hus, titta på hus och smyga in i hus. På senare år har ju drömmen också handlat om att köpa ett hus. Och kanske ett till...

Susanna är min nya hus-vän och hon tog med mig på en ruckelvisning i somras. 
Vi kom inte in i alla men i många var vi inne och snokade...








Kommentarer
Postat av: Eija

Här har du en likadan "husnörd". Ibland dyker de upp i drömmen också dessa mystiska ödehus.

Tomma hus finns det gott om på flera håll i landet, tänk om man kunde ta hand om alla...

2010-08-29 @ 10:12:47
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Lotten

mmm... jag har också alltid drömt mycket om hus. det är lite märkligt, undrar var den kommer ifrån den här passionen för gamla hus. ibland känns det nästan som om vi är en egen sorts människor vi husälskare...

2010-08-29 @ 13:38:10
Postat av: Frida

Det är sig inte direkt likt, har visst krympt. Svårt att tänka att vi var uppe på övervåningen...!



Jag kommer ihåg ett par jeans som sprack där bak när jag tog mig in genom ett fönster i ett av de där ödehusen. Kul var det!

2010-08-29 @ 16:06:54
Postat av: Andrea Malmsten

Jag är precis likadan! Var i ännu ett öde hus i helgen.. ;)



Svarade på dina kommentarer i min blogg, vet inte vad som är praxis.. ;) Golvet var iaf inte alls svårt att lägga, gick på några timmar. Och är det inte svårt att använda pigment? Har hört att det kan vara knepigt att få det bra..

2010-09-01 @ 10:57:45
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0