En favoriserad syssling

Jag börjar förstå att det kryllar av de här gamla torpen i Marks kommun. Enkelstugor från 1800-talet, jag har visat några av dem här tidigare. De är väldigt lika allihopa, bara mer eller mindre sönderrenoverade. Men en dag åkte vi förbi det här stället:



Renoverat, eller påbörjat iallafall, men på ett fint sätt. Och jag tyckte det var så fantastiskt vackert! Jag vill nästan köpa det, eller ge det en stor kram åtminstone. Någon verkar ha påbörjat en renovering, kommit ganska långt och sen tröttnat. Det har blivit mitt inspirationstorp!

En enkel björk utanför fönstret:




Och det där vildvinet som bäddar in farstukvisten:



Jag bestämde mig på plats, vildvin ska det växa på mitt torp också!




Gamla ljusa trägolv. Ett sånt golv gör ett helt rum, det behövs inte så mycket mer!



Och den gamla spisen, finast av alltihop, fanns kvar. Vitkalkad ståtlig och fantastisk. Mot väggen en enkel gren:



Ska mitt bli så här fint en dag? Ibland tvivlar jag faktiskt.
Eller kommer det bli ännu finare än det här? Är det möjligt??

Ingen som vet vems det är? Jag vill bilda en torp-förening med er kära vänner!

Det är roligt för härom dan fick jag veta att en annan ägare till en av dessa torp också bloggar om sitt ställe. Hennes ligger fyra mil ifrån mitt men ser också väldigt likt ut



... och är det inte en pardörr jag skymtar?

Här hittar ni hennes blogg:

http://kllstorpet.blogspot.com/

Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Ditt kommer absolut att bli lika fint! Om inte finare. Men nu när du är i riva-stadiet kan jag förstå om det rä svårt att se slutresultatet...



Synd att din mamma och mormor slänger allt! Hellre en mamma som spar för mycket kanske.. ;) Morfar slängde allt, så mamma har inte en enda leksak kvar från sin barndom. Jag däremot har varenda liten plastbit kvar...



Lycka till!

2010-08-25 @ 15:45:04
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Sara

Oj, oj, oj vilken fin ockragul fönsterfärg! Nästa ommålning kanske jag vågar pröva. Och fasadfärgen får väl räknas som Falu ljus, eller? Jag är rätt så förtjust i den, tänkte kanske ha den nästa fasadmålning, men nybyggnaden visade sig inte vara i slamfärg alls (morr..grrr...)(fast det är precis samma nyans som resten av huset), så jag misstänker att vi får hålla kvar vid vanlig, mörkare nyans.

2010-08-25 @ 19:43:50
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0