Av färg och kitt är det inte mycket kvar...

Det började bli dags för sommaren stora bygginsats på torpet, renovering av timmerstommen med utbyte av syllen mm. men innan vi kunde börja lyfta huset var jag tvungen att ta ut alla fönster Jag var helt enkelt rädd att de skull spricka annars när huset började luta.

Mina fönster har bågar av tidig 1800-tals modell med två rutor i varje båge. Bara den ena bågen i varje fönster ar öppningsbar, den andra var igenspikad vilket gjorde det lite mer komplicerat att ta ut dem. Man gjorde så för att beslag var dyrt, att kunna öppna två fönster var en lyx. Innerfönster saknas helt, det måste ha varit väldigt kalla vintrar på torpet...



Nu står fönstren och väntar på att renoveras. Av färg och kitt är det inte mycket kvar men skicket på dem verkar vara rätt ok ändå, kanske att jag behöver byta ut underdelen i någon av bågarna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0