Här händer det grejer!

En dag fick jag för mig att jag skulle riva farstun... Det är den invändiga farstun alltså, inte tillbyggnaden på kortsidan. Jag var ensam på torpet och ingen var där och kunde stoppa mig. Farstun var en liten hall, byggd av brädväggar och fungerader som en sluss på väg in i stugan. När jag började riva i tapeterna kunde jag se spår av att dess väggar blivit flyttade tidigare. Den har varit större innan och någon gång har de förminskat den samt flyttat dörren in i huset en liten bit. Jag har ju nämnt tidigare att farstun hindrar mig från att ta fram den gamla dörröppningen.

Plötsligt en dag bestämde jag mig för att farstun inte behövs alls. Om jag tar bort den kan jag ha en större entredörr och får dessuton ett större och luftigare kök.



Nu kommer man alltså direkt in i köket från entren. På denna bilden kan man se hur det ser ut när farstun blivit nedtagen:



De blir en väldig massa dörrar. Från den gamla farstun gick man ju först vänster in i rummet och sedan därifrån in i köket. Nu finns det därmed två dörrar mellan rum och kök.

En följd av det här blir också att tillbyggnaden på kortsidan får bli kvar trots allt För en farstu där man kan ta av sig kläder och ställa skor mm är ju ändå väldigt bra att ha. Detta kan sägas vara ett sätt att få ut maximalt med utrymmen av torpet. Men jag kan inte försvara det byggnadsvårdsmässigt. Det är ju tradition med farstu.... Fast min var så trång och mörk att man ogärna använde den. Nu kommer man lättare in i huset och den bredare dörröppningen där jag nu kan ha en pardörr om jag vill känns som en välkomnande famn. Och jag har ju en farstu, bara det att den den är tillbyggd på huset s kortsida.

Så här såg dörren ut innan:



Och så här ser det ut nu:



Ser ni vad fint trappstenen hamnar nu? Alldeles mitt framför dörröppningen. Kanske är denna lösningen inte så fel trots allt?

Och jag kan när jag vill sätta tillbaka brädväggarna och återställa farstun. Den var ju inte en del av timmerstommen och har ju trots allt blivit flyttat förut.

Så trillar bitarna på plats till sist...

Kommentarer
Postat av: M

Åååhhh, så spännande! Det är alltid en balansgång det där mellan byggnadsvård och att det faktiskt ska funka bra för oss som ska använda huset idag. Jag tror det blir jättebra! =)

2010-08-14 @ 11:42:03
URL: http://vagstorpet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0