Kökstapeter

Och jag rev i tapeterna i köket.
Ända till nu kunde jag hålla mig men plötsligt gick det inte längre, nyfikenheten tog över...

Här är några av de spännande tapeter som suttit i köket:
















Visst har de fantastiska färger och mönster?

Och jag har börjat funderat lite på om det skulle vara möjligt att återställa ett gammalt tapetlager i köket. Det som vora roligast med det är att man skulle få en helt unik och äkta miljö. Något liknande går ju aldrig att åstadkomma med nytillverkade tapeter. Bara tanken på att det kanske är möjligt är så himla häftig! Problemet blir, förutom att det måste lappas och lagas och rengöras, att det knappast blir tapeter från byggåret som man behåller utan några vackra och relativt välbevarande från en period lite senare i torpets historia.

Här är några av de tapeter som verkar vara lättast att frigöra och som kanske skulle vara möjliga att plocka fram i ett fint skick:








Den första av dem är jag faktiskt ganska förtjust i... Den är gissningsvis från början av 1900-talet, vad skulle hända med inredningen och känslan om jag valde att ha en sån tapet i köket? Skulle det funka? Jag vet inte själv än.

Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Tio tapetlager! Hur lyckades du få fram så stora bitar av dem?! Den fjärde uppifrån är min favorit, och den sjätte är fin också. Kul att följa din blogg! Mkt inspirerande!

2010-08-13 @ 10:15:54
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej Lotten! Fantastiskt kul att följa din blogg. Vi har också tagit hand om ett gammalt hus från senare delen av 1800-talet. Det ligger i Idala, vilket ju är 'på andra sidan' om Horred sett från ditt torp. Mycket kul hittar man när man försiktigt tar ned lager på lager av 60-tals-masonit. Eftersom du också bor i Göteborg (tror jag?), och gillar att kolla på gamla, fina saker, finns här några bra ställen: http://www.hustillhus.se/ och: http://www.ekahagensbyggnadsvard.se/

Mvh Maria

2010-08-13 @ 13:39:34
Postat av: Lotten

Hej på er!



Andrea, jag ska snart berätta hur det gick till : )

Maria, vad kul! Det hade varit roligt att se erat hus nån gång. Ställena du länkade känner jag till redan, de är kanon. Synd att Ekahagen ska lägga ner : (. I Idala köpte jag mitt timmer så där har jag varit.

2010-08-13 @ 15:34:07
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Häftig blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-03-18 @ 19:32:01
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0