Rum och rymd

Det första jag gjorde på semestern var att ta ner innertaket i rummet helt och hållet.



Då kunde man få en känsla av hur taket skulle se ut om man hade synliga takbjälkar.

Sen tog jag bort hela taket för att få en överblick över hur huset hänger ihop och för att få uppleva lite rymd. Även två takbjälkar togs ner pga att de var ordentligt maskätna. Jag som älskar rum och rumslighet tyckte det var en häftig känsla nu när halva huset var öppet till nock och ljuset flödade in från nya håll.



Plötsligt kunde man se hela murstocken från golv till tak och jag insåg att den faktiskt såg rätt farlig ut. Den lutar ganska kraftigt eftersom spisarna är vid husets långsida och skorstenen går upp nära nocken. Regn har kommit in från taket och bruket har bitvis vittrat bort mellan stenarna samtidigt som träreglarna som finns där som stöttor för murstocken såg minst sagt ruttna ut. En obehaglig kombination som gjorde att jag blev rädd för att få alltihop över mig en dag. Om inte annat så den dagen då vi börjar lyfta i huset...



Min nya snickarvän Susanna och jag hjälptes åt att göra ett provisoriskt extra stöd av slanor från två granar En lösning som jag var extremt nöjd med och Susanna kanske inte var lika stolt över. Nu känner jag mig iallafall tryggare i murstockens närhet.




Totte gillar sitt nya hem. Torpet har förvandlats till en gigantisk klätterställning för katter.


Kommentarer
Postat av: M

Men ååååhhh, jag blir ju inte liiiite sugen att öppna till nock nu. Jo, nu är det bestämt. Jag vill ockås se rymden och känna känslan. Så häftigt!



Vad gäller murstocken så hade vi en murare som fixade i ordning direkt när vi köpte. Han byggde stöttor och allt kring skorstenen, vilket känns ganska tryggt, faktiskt...

2010-08-10 @ 20:44:12
URL: http://vagstorpet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Klokt att ta dit en murare! Jag ska också göra det men hade tänkt vänta till nästa år Det är lite annat som går före...



Det där med att ha öppet till nock har jag övervägt också men ändå bestämt mig för att inte ha det så. Det är alltså bara en tillfällig grej det här, jag ska sätta in innertak igen bara lite högre upp. Det var ju bara 1.70 i takhöjd hos mig så jag kände mig tvungen att höja det. Men visst är det fint med så högt i tak, det är bara det att det är fel historiskt sett. Svår avvägning det där... : )

2010-08-10 @ 21:00:42
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: marcus

fantastiska innomhusbilder!

Nära lilla edet ligger torpet Törresröd från 1700talet. Det är nu prissänkt och det är säkert möjligt att lägga skambud. Det har legat ute i över 90 dagar nu utan att hitta en köpare. Det går att rädda med lite kunnande och tid.

2010-08-12 @ 18:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0