Ruiner

Det finns en massa spännande stenhögar kring torpet. På den mark som en gång tillhört huset men som nu hör till grannen. Det är spår av en gammal gårdsplan med åtminstone en byggnad till, och lite annat som jag inte vet vad det är.

Den här högen kanske har varit en jordkällare, eller en vikingagrav eller så har den alltid bara varit en stenhög helt enkelt, vad vet jag?



Här är en annan gammal stenhög:



I den här ligger en del gammalt skrot och på toppen växer en ros av något slag:



Slutligen finns något som helt klart är en gammal grund:



Det ser ut som om huset har haft två rum och det finns spår av något som jag tror är en gammal murstock.
Jag tog bort mossan från den stora flata stenen som troligtvis varit trappsteget framför ingången. En sådan fanns nästan alltid framför dörrarna förr har jag förstått:



Det hela är ju faktiskt väldigt spännande, det är nästan så att jag skulle vilja att en arkeolog eller någon annan kunnig person kom dit och tittade.

Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Jag tycker att ruiner är så spännande! Att tänka sig att någon har vuxit upp och levt där.. Och fantisera om hur kan kan ha sett ut.



På allmänningen brevid mitt torp finns ett nedbrunnet torp och en ruin av en matkällare, har inte haft tid att snoka runt där än.. men det kommer! Finns säkert massa spännande att upptäcka och ta tillvara på. Tex gamla stenar och takpannor! Det var nog längesen det brann ner eftersom ingen äger marken.



Nu längtar jag ut! Vill inte alls sitta vid mitt skrivbord på jobbet..

2010-04-29 @ 15:41:28
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Erica

Har just hittat hit, och vilken mysig blogg :-) Va spännande det verkar med stengrunden! Tänk vad några stenar kan göra för fantasin.

Måste även få berömma de fina korten på påskliljorna :-)

/Erica www.pitebyggnadsvard.se

2010-04-29 @ 21:12:06
URL: http://www.pitebyggnadsvard.se
Postat av: Lotten

Välkommen hit Erica! Väldigt kul att du tycker om min lilla blogg.

2010-04-29 @ 21:43:06
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0