Hembygdsforskning

Jag har gjort lite praktisk hembygdsforskning i Kattunga.
Där finns nämligen ett helt gäng gamla torp i stil med mitt.
och antagligen finns många fler för jag känner bara till de som syns från vägen.
Några är väldigt ombyggda vid det här laget men två av dem var jag framme och kikade på lite närmade igår.
Det här:



Och det här:



Det första hade utbytt panel och nya fönster, en betonggrund, en ny dörr och så det där trädäcket.

Det andra var väldigt litet och väldigt ledset, i sämre skick än mitt. En krossad ruta, masonit på väggrna, dörrar och fönster utbytta.

Men bägge torpen låg så vackert i en liten sluttning med närhet till vatten. Precis som mitt.

Jag kanske får dra igång en liten rörelse på bygden- Rädda Kattungatorpen!!!
Lära dem lite om byggnadsvård och så...

GLAD PÅSK!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jaså, du smög runt i buskarna! Jag håller med dig att trädäcket var fult, passade inte alls där.

2010-04-04 @ 16:15:33
URL: http://torpargumman.blogg.se/?tmp=03211011
Postat av: marcus

Kolla vilka ägarna är så kan jag köpa loss nått av dem! Gärna det ledsna...

2010-04-04 @ 21:31:23
Postat av: Lotten

He he, har du pratat med max eller? Vi sa nämligen att det lilla ledsna skulle kunna bli ditt projekt. Hade vart mysigt att bli grannar : ) Det är antagligen väldigt billigt iaf! Vi tänkte ta med dig ut till torpet någon dag om du vill och då kan vi kolla på båda två! Hur låter det?

2010-04-04 @ 21:44:05
Postat av: marcus

hej Lotten.

Låter härligt! Vill gärna ut på lite äventyr. Jag kan ju ta min nya bil så kan jag åka hem när jag vill, om ni vill vara kvar över natten.

Min pappa tjatar på mig att skaffa en tomt, han har byggt två hus av lösvirke och är en riktig bondpojk. Han skulle älska ett torp till mig.

Finns där ingen trevlig granne som du kan fråga om ägarförhållandena?

2010-04-05 @ 16:28:22
Postat av: Lotten

Klart du ska ha dig ett torp pojk! Jag skulle väl kunna fråga grannarna men du kanske ska titta på stället först? Än så länge åker vi bara över dagen när vi är där så du kan åka med oss. I saaben kanske? : ) Eller så tar vi volvon och så får Erik hänga på! Blir kul!

2010-04-05 @ 16:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0