Avtäckning av timmerstommen

Max har börjat med arbetet att ta ner panelen.
Nu är en knut frilagd och jag har kunnat konstatera att det är en laxknut.
Och så kan man äntligen ta sig en närmare titt på timret.
Ser ni de gigantiska stockarna i nederdelen på huset?
Man kan se att de är återanvända, de var gamla redan 1850 alltså!
Det roligaste är att allt ser så friskt ut än så länge.
Den fuktskadade panelen gjorde nog intrycket värre än vad det var.
Man kan se att syllen på kortsidan är dålig men annars är det inte mycket att anmärka på.



Här sitter jag som Ferdinand och drömmer om dymlingar, drag och kärnfura...



Här kan man se var vindsbjälklaget går ut i väggen.
Och man kan se att det sitter rysligt lågt.
Precis ovanför fönstren,
en bit under Max hjässa.


Kommentarer
Postat av: Marcus

snyggt!

2010-04-27 @ 21:29:52
Postat av: Therése

Undersöker du ett ev taklyft? Jag hör av mig angående rosorna, jag tror jag hittade lite gamla sorter i min trädgårdsbok, men jag återkommer när jag vet mer...



Lycka till!

2010-04-27 @ 23:16:38
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Nej, ett taklyft har jag inte funderat på. Hur funkar det?

Jag såg på Mölnlycke Garden Centers hemsida att de har många gamla rossorter. Dit tänker jag åka någon dag. Det kanske är något för dig med?

2010-04-28 @ 07:56:37
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0