Tapetlager

Det var ett tag sen nu som jag började riva loss lager efter lager av tapeterna i rummet för att jag var så nyfiken... Det var som att vandra i stilhistorien från 60-tal till sent 1800-tal och det var så många jättevackra tapeter!



Här är bitar från det flesta tapetlagren som satt på väggen. Totalt var det nog minst 15 lager. Mina favoriter är jugendtapeterna i rosa och gult från förra sekelskiftet. Det är härligt att tänka att torpet var tapetserat med blommiga tapeter i glada färger för 100 år sedan! Det är så lätt att förknippa gammalt med murrigt och tråkigt men så är det ju verkligen inte. Tvärt om.



Tapetbitarna ligger nu hemma i lägenheten och Totte gillar att sova på dem...



Kommentarer
Postat av: marcus

Jag hoppas Totte är din katt :) Kan du inte hitta bilder på hur tapeterna kan ha sett ut? Alltså jugendtapeterna i rosa och gult. Eller är de handmålade och helt unika?

2009-11-27 @ 18:00:44
Postat av: Lotten

Jag får nog göra ett reportage till om tapeterna. Så ska jag försöka fotografera dem och visa här. det är så mycket jag vill visa. Det är ganska lätt att plocka ner dem, lager för lager och de är i hyfsat bra skick så det är inget svårt att se hur de har sett ut.

2009-11-27 @ 18:19:52
Postat av: Maria

Hej! vilken fin blogg! Får jag använda din tapetbild som gruppbild på http://www.kulturvardsforum.se? Där vi har en grupp för papperskonservatorer.

Hör bara av dig så tar jag bort den! hälsningar /Maria

2011-01-22 @ 12:34:33
Postat av: Lotten

Hej Maria!

Vad roligt att du som papperskonservator tycker om mina tapeter. Det går bra att använda mina foton men om det är möjligt vill jag gärna att du skriver att det är jag som har tagit dem.

2011-01-23 @ 22:39:08
Postat av: Anonym

Underbara bilder totalt men speciellt med katten.

2011-02-23 @ 23:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0