Soptippen

Sist vi var i torpet såg vi några konstiga föremål i skogen på väg till källan.
När vi började gräva i den hittade vi mer eller mindre intressanta föremål... Det verkar ha varit soptippen i Floringsås de senaste 50åren åtminstone. Det roligaste fyndet vi gjorde var en järnspis! Den som finns i torpet nu är relativt ny och det här verkar vara den som fanns i köket tidigare. Ett lågt nummer och mycket krusiduller brukar betyda en gammal järnspis. Den här hette Norrahammar nr 17 och är full av vackra utsnindade detaljer. (Till skillnad från den nyare som är i torpet nu.)



Jag ska fortsätta att gräva ut den här högen för man kanske kan göra fler fynd där. Plötsligt förstår jag det roliga med att vara arkeolog. Det är barnsligt roligt att leta efter skatter!

Kommentarer
Postat av: marcus

Du är ofta i torpet. Funkar det att köra saaben dit varje gång? Var järnspisen i sådant skick att den går att restaurera?

2009-11-25 @ 18:56:20
Postat av: Hanna

Oho! Vad spännande att gräva efter skatter! Jag älskar ditt torp och alla dess hemligheter, fast jag aldrig varit där! Kan du inte beskriva lite närmare vart det ligger för mig, så jag kan hitta det på nån karta? Jag älskar ju kartor...

2009-11-25 @ 19:12:40
URL: http://www.fea.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Marcus hej! Vad roligt att du skriver : )



Saaben funkar alldelsen förträffligt att åka med! Pga dess rallyegenskaper och allmäna risighet kan jag utan problem köra på den väldigt dåliga vägen som går fram till torpet. En nyare bil skulle man nog få parkera 800m ifrån huset för att sen gå den sista biten.



Med järnspisen vet jag inte än. Jag tror inte att gjutjärn rostar så mycket så kanske att den går att renovera! Ska studera den igen nästa gång jag kommer dit. Vad tror du om saken?

2009-11-25 @ 19:40:46
Postat av: Lotten

Hanna, om du söker på "Kattunga, Floringsås, Björketorp" på Eniro så hittar du mitt torp : )

2009-11-25 @ 19:42:15
Postat av: marcus

Spisen ja. om alla dela finns och inget är sprucket så går den kanske att använda. Konstigt att den är slängd. De brukar ju vara förvånandsvärt värdefulla.



man brukar kock gjutjärnsdelar i olja för att få dem fina. kan ju vara svårt med en stor spis.

2009-11-26 @ 00:18:40
Postat av: marcus

inte kock, koka skulle det vara.

2009-11-26 @ 00:19:39
Postat av: Lotten

Kanske lite svårt ja. Det hade varit grymt att renovera den för den skulle kunna bli väldigt vacker. Får syna den lite mer som sagt och se om jag hittar alla delar.

2009-11-26 @ 18:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0