Husmus

Vi har fått en inneboende på torpet! Eller... ja han kanske brukar bo där, alltså flyttade in långt före mig, det vet jag ju inte säkert. Nu bor han iallafall i en låda i köket. Husmusen.

Jag hade precis förklarat för Max att jag inte alls är rädd för möss, de är ju ganska söta och jag brukar befria dem när Totte har fångat någon. Men de är inte lika söta i kökslådor, speciellt inte när man inte vet att de bor där och öppnar lådan för att leta efter något!

Jag skrek i högan sky av ren skräck! Både Olle och Max kom rusande för att kolla vad det var med mig.

Musen skrek också! Upprörd antagligen över att jag väckt honom eller nåt.

Jag stängde lådan igen, illa kvickt och har lämnat den så. Snäll som jag är så ville jag inte slänga ut honom på gatan alldeles ensam i mörkret och kylan. Bara han håller sig i lådan och lovar att flytta därifrån till våren så är det ok att han bor hos oss.



(Musen på bilden har inget med musen i torpet att göra)

Kommentarer
Postat av: marcus

Jag har inget mot möss, om de bor i skogen. Känns lite äkligt att sova i samma rum som en levande mus. När jag var liten så drog alltid min katt in levande möss som hon tappade bort. Det var alltid en sporre att hålla rent under sängen.

Hur som helst...

Det är ju helt sjukt hur litet utrymme som krävs för att en mus skall kunna ta sig i i ett hus.

Kan man inte bygga hus för möss? Någonting fågelholksliknande som man sedan begraver i en lövhög.

2009-12-04 @ 19:49:30
Postat av: Lotten

Vad antyder du nu Marcus? Att jag borde städa mina kökslådor?

Ska ju inte sova på torpet och antagligen inte vara där så värst mycket alls nu i vinter, därav min gästfrihet : )

Fin tanke där med musholkarna. Tyvärr har jag svårt att tänka mig att folk i allmänhet vill pyssla om sina hus-musar. Så det är nog en dålig affär att tillverka såna.

2009-12-05 @ 17:06:35
Postat av: marcus

Självklart så förstår jag dig med Din gästfrihet, så länge lilla musen inte förstör och Ni inte sover där så hade jag nog handlat på samma sätt. Musen hittar säkert tillbaka igen så fort ni lämnat torpet. döda den är ju inte så kul när det inte är nödvändigt.

Musholkarna tänkte jag som ett alternativ för Er inte till folk i allmänhet.

2009-12-05 @ 20:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0